یوسف اور زلیخا کی داستان کےکے تعلق سےایک لطیفہ اکثر بیان کیا جاتا ہے کہ ساری رات داستان سنی مگر پوچھنے والے نے داستان کے خاتمے پر صبح دم داستان گو سے یہ پوچھا کہ بابا آپ نے ساری داستان تو سنا دی مگر یہ نہیں بتایا کہ یوسف ۔۔مرد تھا یا عورت۔
علم العروض کے ساتھ بھی یہی معاملہ ہے کہ سیکھنے والا اگر سنجیدہ نہ ہو تو استاد کی ساری محنت اکارت ہو جاتی ہے۔اس لئے میری کوشش یہی رہے گی کہ ایسا کوئی موقع پیدا نہ ہو کہ یہاں بھی کوئی ایسا ہی سوال پیدا ہو جائے۔
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
گذشتہ سبق میں ہم نےفاع لاتن اور مس تفع لن ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔دو ارکان کا ذکرکیا تھا۔جنہیں فاعلاتن مستفعلن ۔۔ کی شکل میں۔متصل اور فاع لاتن مس تفع لن کی صورت میں ۔منفصل بھی کہا جاتا ہے۔بنیادی طور پر ان چاروں ارکان میں کوئی فرق نہیں ۔کیونکہ لا محالہ ان کے درمیانی رکن کو بحر میں متحرک ہونا پڑتا ہے ۔یہ صرف ایک علمی شاخسانہ ہے ۔جس کا تعلق دائروں سے ہے اور ایک مبتدی اور عملی شاعر کے لئے انہیں جاننا اور یاد رکھنا ضروری نہیں ۔کچھ زحافات کا بھی ان سے تعلق ہے ۔جو عمومی طور پر استعمال نہیں کئے جاتے۔
ابتدائی سطع پر آپ کے لئے صرف اراکین۔۔۔فاعلاتن اور مستفعلن۔ کو ہی یاد رکھنا ضروری ہے
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
ایک بات اور سمجھ لیجئے۔اسباب و اوتاد ۔۔۔۔اصل میں اجزا پر وارد ہونے والی چھوٹی اور بڑی آوازوں کا مجموعہ ہیں ۔اگر حرکت ۔ایک حرف پر ہو تو وہ چھوٹی ہوتی ہے ۔دو پر ہو تو ۔۔۔بڑی ۔مثلا لفظ۔ قمر ۔ میں ق پر ایک زبر ۔۔چھوٹی حرکت ہے۔
جب کہ مر ایک پوری آواز کا حامل ہے ۔اس لئے یہ لفظ ڈیڑھ آوازوں سے مل کر بنا ہے ۔اسی طرح دوسرے الفاظ پر قیاس کیا جا سکتا ہے۔
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
باب تقطیع۔۔حروف علت۔۔۔۔۔۔۔۔اور نون کے بارے میں
!
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔
الف۔وائو اور یے۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔حروف علت کہلاتے ہیں۔۔انگریزی میں انہیں واولز کہا جاتا ہے ۔اردو میں یہ زبر ،پیش اور زیر کی حرکات کے قائم مقام ہیں۔
نون کے بیان میں۔۔۔۔نون کے بارے میں ایک بات ہمیشہ ذہن نشین رہنی چاہئے کہ جس نون سے پہلے لفظ میں کوئی حرف علت آ جائے ۔وہ تقطیع میں شمار نہیں ہوتی کیونکہ وہ نون غنہ میں بدل جاتی ہے ۔۔مثلا۔۔۔۔انگ کی ن تقطیع میں شمار نہیں ہو گی ۔۔۔جبکہ رنگ ،سنگ جیسے الفاظ کی نون ۔۔تقطیع میں شمار کی جائے گی۔
الف۔۔۔۔ایک مصرع اگر ایسا ہو کہ اس میں کوئی ایسا لفظ جو مصرع کے آغاز میں نہ ہو تووہاں الف کا گرانا جائز ہے ۔اور ایسی صورت میں اسے الف موصولہ کہا جاتا ہے ۔ یہ تو ظاہر ہے کہ مصرع کے آغاز میں آنے والی کوئی الف الف موصولہ نہیں ہو سکتی۔
مثلا۔۔۔ہم اُس کے ہیں ہمارا پوچھنا کیا
اس مصرع میں ۔۔۔ہ پر زبر ہے اور میم ساکن جن سے لفظ ۔۔۔ہم ۔۔۔بنتا ہے ۔مگر ۔۔۔۔۔۔۔۔۔جب اس کی تقطیع کریں گے تو ہم ۔۔کی میم متحرک ہو کر لفظ۔۔اُس۔۔۔۔ کے سین سے مل جائے گی اور الف گر جائے گا ۔تب یہ مصرع ایسے پڑھا جائے گا۔۔۔۔۔۔ہ مس کے ہیں ہمارا پوچھنا کیا۔
اس گر جانے والے الف کو الف موصولہ کہتے ہیں ۔اور توجہ سے دیکھئے کہ یہ دوسرے لفظ کا پہلا حرف ہے