سبق علم العروض

علم العروض ۔۔۔ سبق ۔۔۔۔ 36 ۔۔۔۔ جمیل الرحمان

بحر متقارب(9)
(تسکین و تخنیق)
۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

ایک اہم نوٹ۔

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

بحر متقارب کی ایک سب سے اہم پہچان یہ ہے کہ اس کی مزاحف بحر میں کہیں اور کبھی مزاحف رکن ۔فَعِلُن۔بتحریک۔ ف ۔ ع ۔اور۔ ل۔ نہیں آ سکتا۔

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

چلئے دیکھیں کہ تسکین و تخنیق کا اصل ڈرامہ کیا ہے؟

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

یہ تو آپ کو پہلے ہی بتا دیا گیا تھا کہ اگر ایک رکن پر حرکت ساکن کرنے کا عمل ہو تو اُسے تسکین کہتے ہیں ۔مثلا ارکانِ عشرہ کا ایک مستقل رکن جس کی تکرار سے بحر کامل بنتی ہے۔مُتَفَاعلن۔ ہے۔جس کے میم تے اور فے پر متواتر تین اعراب یعنی تین حرکات ہیں۔ان تینوں حرکات میں سے جب ہم درمیانی

حرکت کو ساکن کریں گے ۔تو اس کی صورت۔متفا۔بسکون تائے فوقانی۔مُت ۔فا۔علن ۔کی ہو جائے گی ۔جو کوئی رکن نہیں ۔لہٰذا ہم اسے مانوس ۔مس تف علن ۔سے بدل لیں گے ۔آپ نے دیکھا کہ صرف ایک حرکت کو ساکن کرنے سے رکن کی شکل کیا سے کیا ہو گئی؟بہرحال ساکن کرنے کا یہ عمل چونکہ انفرادی رکن پر ہوا ہے ۔اس لئے اسے ۔۔۔۔۔تسکین یا تسکین اوسط ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔کہیں گے۔

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

اب آئیے تخنیق کے عمل کی طرف جو دو اراکین کے درمیان ہوتا ہے ۔اور کیسے ہوتا ہے ؟ یہاں دیکھ کر اچی طرح سمجھ لیجئے

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

بحر متقارب مثمن اثلم مقبوض سالم ۔میںیہ مصرع دیکھئے

رحلت کا وقت اگر ہو مقدّر۔۔۔۔

تقطیع۔۔۔رح ،لت/فعلن/ک،وق،ت/فعولُ /ا،گر،ہو/فعولن/م،قد،در/فعولُن

ہم نے کن ارکان میں تقطیع کی؟

فعلن فعولَُ فعولن فعولن

غور سے دیکھئے کہ ۔اس قطار میں صرف ۔فعولُ۔ایک ایسا مزاحف ہے جس کے آخری حرف پر حرکت ہے۔اُس سے متصل یا جڑا ہوا رکن ۔فَعُولُن ۔ ہے۔

یعنی آگے پیچھے متواتر تین حرکات آ گئی ہیں ۔دیکھئے اب کیا ہو گا؟

ہوگا یہ کہ فعولُ کا متحرک ل۔فَعُو لن ۔کی متحرک ف سے جڑ جائے گا ۔اور فعولن سے ف چھین کر اُسے ۔عُولُن۔بنا دے گا ۔جس کے نتیجے میں دو نئے ارکان جنم لیں گے ۔فعولُف۔اور عُولن۔ظاہر ہے ۔فعولف کوئی چیز نہیں ۔اس لئے اُسے ۔فعولن ۔سے تبدیل کریں گے جبکہ عولن ۔فعلن ۔بسکون ع بن جائے گا ۔

پہلے مصرع کی تر تیب یہ تھی۔۔۔۔۔۔فعلن فعولُ فعولن فعولن۔۔۔۔۔۔اب تخنیق کے بعد دوسرے مصرع کی صورت یہ ہوگی

فعلن فعو لن فعلن فعولن

اس شعر کا دوسرا مصرع ہے۔

کلمہ تمہارا میری زباں پر۔۔۔

دیکھئے تو سہی کیا یہ مصرع مندرج بالا تقطیع پر پورا اترتا ہے؟

اس شعر کے شاعر کا نام بھی جان لیجئے ۔شاعر ہیں ۔اشرفی۔

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

اب اسی اصول کے تحت ،،بحر متقارب مثمن اثرم ،مقبوض ،سالم کے دیگر تماشے بھی دیکھئے۔پہلا وزن ۔اصل وزن ۔کہلاتا ہے ۔جس کے تماشوں سے پیدا ہونے والے اوزان کو رعایتی اوزان کہا جا تا ہے۔تخنیق کا اصول میں نے بتا دیا ۔اب پہچان آپ خود کیجئے کہ کون سی شکلیں ۔مخّنق۔۔ہیں اور وہ صورتیں کیسے ظہور پذیر ہوئیں؟۔ رہنمائی کے لئے پہلے رعایتی وزن کی تفصیل میں لکھ دوں گا

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

اصل وزن۔متقارب مثمن اثرم ،مقبوض ،مقبوض ،سالم

۱۔ فعلُ فعولُ فعولُ فعولن

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

رعایتی اوزان

۲۔۔۔۔ فعلن۔فعلُ ۔فعولُ ۔فعولن ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔اثرم مقبوض مخّنق مقبوض سالم

۳ ۔۔۔۔۔فعل ُ ۔فعولن ۔فعلُ ۔فعولن

۴۔۔۔۔۔فعلُ ۔فعول ُ ۔فعولن۔فعلن

۵۔۔۔۔۔فعلن ۔فعلن۔فعلُ ۔فعولن

۶۔۔۔۔۔فعل ُ ۔فعولن۔فعلن ۔فعلن

۷۔۔۔۔فعلن۔فعلُ ۔فعولن ۔فعلن

۸۔۔۔فعلن ۔فعلن۔۔فعلن۔فعلن

ایک مثنوی یا غزل میں یہ تمام اوزان کیسے سما سکتے ہیں ۔اس کی مثال گزشتہ اسباق میں موجود ہے۔

!!!!!!!
جمیل الر حمن باقی آئیندہ

Leave a Comment